Letecká doprava je najjednoduchším a najrýchlejším spôsobom cestovania a spája ľudí a kultúry po celom svete. Avšak prichádza s vysokými nákladmi. Radikálne prispieva k zmene klímy.
Niektoré letecké spoločnosti sa už dnes snažia nájsť spôsoby, ako znížiť svoje emisie uhlíka. Spoločnosti JetBlue a EasyJet nedávno oznámili svoje stratégie s cieľom vyrovnať sa s týmto dôležitým problémom.
Napríklad JetBlue ročne vyprodukuje vyše 8 miliónov metrických ton emisií oxidu uhličitého.

Hlavné spôsoby, ktorými chcú tieto letecké spoločnosti dosiahnuť zníženie emisié, sú dva. Jednou z vecí, ktoré letecké spoločnosti EasyJet a JetBlue spája, je investovanie do kompenzácie vyprodukovaného uhlíka.
To stručne povedané znamená, že spoločnosť venuje peniaze na environmentálne projekty, ktoré znižujú emisie oxidu uhličitého. Investujú napríklad na projekty ako:
- ochrana lesov
- zachytávanie a opätovné použitie metánu emitovaného zo skládok
- vývoj pre obnoviteľnú energiu v oblastiach, ktoré sa v súčasnosti spoliehajú na fosílne palivá
Okrem toho, JetBlue tiež oznámil, že od júla budú všetky lety s odletom zo San Francisca lietať na „udržateľné“ palivo.
Toto palivo vyrába spoločnosť Nestlé. Je vyrobené zo 100% odpadových a zvyškových surovín a má mať o 80% nižšiu uhlíkovú stopu v porovnaní s fosílnymi tryskovými palivami.
Ekológovia tvrdia, že kompenzovanie produkovanej emisnej stopy je spôsob, ako zbytočne vyhodiť peniaze za problém, ktorý je však oveľa väčší a vyžaduje zmenu správania cestujúcich. Z tohto hľadiska by kompenzácie uhlíka umožnili ľuďom a spoločnostiam naďalej emitovať skleníkové plyny bez toho, aby cítili potrebu zmeniť spôsob života a cestovania.
Aký je tvoj názor? Myslíš si, že kompenzácia uhlíka je dobrým spôsobom v boji proti klimatickej zmene v leteckej doprave? Alebo je to možno správny prvý krok do budúcnosti, v ktorej technológia umožní vývoju ekologickejším lietadlám?
Viac:
- Aká je uhlíková stopa leteckej dopravy, v porovnaní s automobilovou či vlakovou?
- Aké sú okrem dopravy príčiny klimatických zmien?